Maria och Jesus, ett tecken för alla nationer

 

Ur boken: "Maria, Jesus och kristendomen: Ett islamiskt perspektiv"

Författare: Mohammad Ali Shomali

Översättning: Samir Moubadder

Köp boken på www.bokus.com
 

 

Det är svårt att skriva om personer som man är personligen knuten till. Som någon som har blivit uppfostrad i en islamisk kultur har – för mig – Maria och Jesus alltid varit två av de heroiska gestalterna vars liv bör betraktas som stora exempel och förebilder. Jag minns att när jag bodde i Teheran brukade jag som tonåring besöka en lokal moské för församlingsböner. Efter församlingsböner i moskéer brukar någon recitera några verser ur Koranen eller några åkallelser. Som rekommenderat i vissa hadither reciterades de två sista verserna i andra kapitlet i Koranen mycket ofta i vår moské, och dag efter dag lyssnade jag på dem och reflekterade över dem. Den första av dessa två verser lyder som följande:

 

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ

وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ

سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ

SÄNDEBUDET tror på vad hans Herre har uppenbarat för honom och de troende med honom. De tror alla på Gud och Hans änglar och Hans uppenbarelser och Hans sändebud - utan att göra åtskillnad mellan Hans sändebud - och de säger: "Vi hör och vi lyder. Herre, [ge oss] Din förlåtelse; Du är målet för vår färd!"[1]

 

Liksom många andra verser i Koranen lägger denna vers stor vikt vid profeternas enhetlighet, deras skrifter och deras uppdrag. Det får en att tro att man tillhör en stor trosgemenskap som inkluderar alla troende genom mänsklighetens historia som har följt samma väg. Därför är alla mästare på denna väg mycket respekterade för mig. Bland dem är några mer framstående. Jesus var en av de fem största profeterna[2], och Maria utvaldes framför alla världens kvinnor[3] och introducerades som ett exempel för de troende.[4]

 

I det följande kommer jag först att kortfattat försöka ta upp några aspekter av Marias och Jesus personligheter ur ett islamiskt perspektiv, och sedan kommer jag att hänvisa till muslimska och kristna relationer.

 

Kanske mer än någon annan mor och barn, var Maria och Jesus mycket relaterade till varandra och förbundna med varandra. Det är mycket intressant att medan det talas om profeterna i kapitel 21, när det kommer till Jesus, talar Koranen om Maria och sedan, genom henne, om Jesus och säger:

وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ

OCH [MINNS] henne som bevarade sin jungfrudom. Vi andades in i henne något av Vår ande och Vi gjorde henne och hennes son till ett tecken för alla folk.[5]

 

Här hänvisar Koranen till Maria och hennes son som ”ett tecken för alla nationer.”[6] Varför? En typisk tolkning av denna vers ges av ʿAllamah Tabataba’i som anser att tecknet här är Jesu födelse av Maria. Därför är Jesus och Maria två sidor av samma tecken. Han tillägger att det faktum att Maria nämns i första hand tillsammans med profeterna (även om hon inte var en profet), och sedan att hon och hennes son presenteras som ”ett tecken”, är en stor ära för Maria.[7]

 

Det är sant att denna födelse var mycket speciell och kan definitivt betraktas som ”ett tecken” på Gud. Som vi vet bekräftar Koranen Jesus jungfrufödelse enligt följande:

 

إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ

وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَمِنَ الصَّالِحِينَ

قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ

Och änglarna sade: ”Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet. Han skall tala till människorna i vaggan och i mogen ålder och han skall vara en av de rättfärdiga. Maria sade: ”Herre! Hur skulle jag kunna få en son, då ingen man har rört mig?” [Ängeln] sade: ”Så [skall det bli]; Gud skapar vad Han vill. Om Han vill att något skall vara, säger Han endast till det: 'Var!' - och det är.[8]

 

Jesus föddes säkerligen mirakulöst genom samma kraft som hade skapat Adam utan en far: 

 

إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ

Inför Gud är Jesus till sin natur att likna vid Adam. Han skapade honom av jord och sade till honom: ”Var!” och han är.[9]

 

Men vers (21:91) tycks hänvisa till något mer eftersom den indikerar att Gud ”gjorde henne och hennes son till ett tecken” och inte bara födelsen. Det är slående att Koranen på andra ställen åter hänvisar till Maria och Jesus som ”ett tecken”:

 

وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً وَآوَيْنَاهُمَا إِلَى رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ

Och Vi gjorde Marias son och hans moder till ett tecken [för människorna] och förde dem till en plats på en skyddad höjd som erbjöd vila och som vattnades av friska källor.[10]

 

Maria och Jesus var mycket nära varandra. Det var ingen tillfällighet att Maria kunde få en son som Jesus. Låt oss därför ta reda på vem Maria var. 



[1] Koranen, Al-Baqarah, vers 285.

[2] Se till exempel Usul al-Kafi, vol. 1, s. 105, nr. 3.

På andra ställen har jag skrivit: "Koranen nämner tjugofem av profeterna och säger att det fanns många fler. Koranen, Ghafir, vers 78. Genom hadithernas indikationer tror muslimer att det har funnits 124 000 profeter. Bland dem som nämns i Koranen finns Adam, Noa, Abraham, Ismael, Isak, Lot, Jakob, Josef, Job, Mose, Aron, Hesekiel, David, Salomo, Jona, Sakarias, Johannes Döparen, Jesus och Muhammed. Bland dem hade Noa, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed en universell mission och kom med nya lagar. De kallas ”Ulu al-ʿAzm”, som betyder ”de med stor beslutsamhet.” Shomali, Mohammad, Discovering Shi’i Islam, s. 43.

[3] Koranen, Al-ʿImran, vers 42.

[4] Koranen, At- Tahrim, vers 12.

[5] Koranen, Al-Anbiyaʿ, vers 91.

[6] Detta betyder inte att var och en av dem ur ett annat perspektiv inte kan betraktas som ett tecken på Gud. Till exempel i Koranen, Maryam, vers 21 säger Gud:

... och [det sker] för att han skall bli ett tecken för människorna och [en symbol för] Vår nåd …

[7] Se al-Mizan fi Tafsir al-Qur’an, vol. 14, s. 317.

[8] Koranen, Al-ʿImran, verser 45-47.

[9] Koranen, Al-ʿImran, vers 59.

[10] Koranen, Al-Muʿminun, vers 50.