Torsdag den 18:e juni är den första dag av den heliga månaden Ramadan

Baserat på majoriteten skriftlärda blir torsdagen den 18:e juni första dagen av den heliga månaden Ramadan.
 
För den ärade Ayatullah Sistanis följare i europa är fredag den 19:e juni första dagen av den heliga månaden.
 
 
 
Med det, vill vi meddela att Imam Ali Centers diverse Ramadan program hålls enligt följande:
 
1- Recitation av e hel Juze av Koranen, varje kväll under Månaden Ramadan kl: 19:00 till 20:00
 
2- Centrets speciella Ramadan program börjar från och med 2:a juli kl: 19:00 till Iftar
 
3- Programmet på svenska och engelska äger rum från och med fredag den 17:e juli till och med måndag den 27:e juli 2015 kl: 19:00 till 21:00 . För mer information kontakta www.al-hadi.se
 
 
 
Må denna heliga månad hjälpa oss alla komma närmare vår skapare och rensa våra själar från synder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Med tanke på att betydande mängd av de inkommna religiösa frågorna förknippas med bönetider och de långvariga fasta tiderna kommer vi här att diskutera och besvara några av de vanligaste frågorna. Notera att frågornas svar är baserat på det svar som är lika hos de flesta skriftlärda (Marja).
 
Bör även påpeka, var vänligen noggrana med att ange rätt e-post då ni skickar frågor via webbsidans elektroniska formulär för religiösa frågor. Vi har fått svaren tillbaka skickade på grund av att fel e-post angivits.
 

1- Jag följer en skriftlärd (marja) som anser att tiden för att bryta fastan och utföra maghrib-bön börjar när den östra rodnaden försvinner. Med tanke på den långa fastetiden under sommaren i Sverige så undrar jag om jag, just i denna fråga, får följa en annan skriftlärd (marja) som anser att tiden för fastebrytande och maghrib-bön börjar när hela solen går under horisonten och man behöver inte vänta tills den östra rodnaden ska försvinna?  

Svar: Om din skriftlärds åsikt är av typen (ihtiyat wojobi) dvs. att hans åsikt inte är helt definitiv i denna fråga så får du antingen följa honom eller följa en annan skriftlärd som anser att tiden för fastebrytande och maghrib-bön börjar när hela solen går under horisonten och man behöver inte vänta tills den östra rodnaden ska försvinna. I ditt val av den andra skriftlärd behöver du beakta vissa kriterier.

 

Om din skriftlärds åsikt är av typen (fatwa) dvs. att hans åsikt är helt definitiv i denna fråga så måste du följa hans åsikt ELLER göra (tabb’idh) i den aktuella frågan dvs. att med din skriftlärds tillåtelse följa en annan skriftlärd som är jämbördig med honom.

 
 
 
2- Jag bor i norra Sverige. Här är tiden för solnedgång och fajr'(morgonbön) samtidigt. T.ex. är både tiden för maghrib och fajr' 00:30 idag . Hur bör jag be Maghrib och Isha då?

 Svar: I städer med årstider utan solnedgång under 24 timmar bör man be enligt bönetider från närmaste stad med ordentlig nattetid. Dock, om staden har nattetid, även om väldigt kort, skall Maghrib och Isha bönen bes innan midnatt och morgonbönen kort före soluppgång.
 

 
3- Med tanke på föregående fråga, hur ska fastan vara?
Svar: I städer med årstider utan solnedgång, där det är dag hela 24 timmar och fastan är ej möjlig, kan fastan skjutas upp till en annan tid eller säsong med kortare dagar eller ordentlig dag- och nattetid. För att ta igen fastan har man på sig fram till näst kommande Ramadan.
 
 

4- Jag har laddat ner ett bönetidsapp i mobilen, dock överensstämmer inte tiderna med era bönetider. Vad är orsaken och vilken ska jag följa?
Svar:  För områden och städer utan gryning (fajr) räknas det ökande ljuset över horizonten som gryningsljus, enligt skriftlärda, för att vara på den säkra sidan bör morgonbönen 
påbörjas 12:30 timmar efter tiden för Dhuhr-Athan.  Däremot Imsak (fastan) ska påbörjas 10 minuter innan nämnd tid.

 

 
5-Under Ramadan är dagen längre än 22 timmar i vår stad. Jag kan inte fasta så lång tid och utsätts ofta för fysiska problem. vad bör jag göra?

Svar: Om den långa fastan inte är möjlig och orsakar svåra problem kan fastan brytas och skjutas upp till annan tid eller säsong. I detta fall bör man dock endast äta och dricka i nödvändig mängd under dagen fram till Iftar.
För dem som kan fasta  och inte har några större problem bör fastan hållas, efter tider för den stad dem är bosatta i.